lördag 25 september 2010

Lärare av imorgon Del 3

"Vad är det då för förmågor eleverna av imorgon behöver utveckla? Det som brukar lyftas fram är förmågor som att lära, hantera information, tänka, lösa problem, förstå samband, samarbeta, vara kreaktiv, etc." (Carlgren, Marton 2007)

Enligt ovanstående text anser jag att de lyfter fram viktiga saker. Det är väldigt viktigt att man lär barn redan i förskolan att vara kreativa och själva söka information.

Lärare av i morgon Del 3

"Skolsystemets upprättande och expansion sammanfaller med industrisamhällets. I samhällen utan skola överförs kunskapen från en generation till nästa i de sammanhang där kunskapen används-i arbetslivet och vardagslivet." (Carlgren,Marton 2007)

Förr i tiden lärde man sig ett yrke från generation till generation. Om man är uppväxt i en familj där pappan är snickare gick ofta sonen i hans fotspår och lärde sig av hans kunskap.
Därför tycker jag att det ska finnas en valmöjlighet för de som inte är lika intresserade av att studera. Efter de nio åren i grundskolan tycker jag att det ska finnas en möjlighet att välja en helt yrkesinriktad linje.

tisdag 21 september 2010

Lärare av imorgon Del 2

Något som jag fastnade för när jag läste del två i lärare av imorgon var att barn måste höra en människas tonfall för att lära sig om någon är gjad, arg eller ledsen. I boken fanns det ett exempel på att en maskin läste upp meningar med exakt samma tonart. Då lär sig barnen enbart att förstå ord/meningar, men har ingen aning om det är farligt eller om någon är glad eller ledsen.
Mycket intressant tycker jag! Vad tycker du?

Lärare av imorgon Del 2

"Är klassrumsundervisning bättre eller sämre än ett individualiserat arbetssätt?"

Om jag ska resonera lite med mig själv kan jag se undervisning i helklass som både ett positivt och negativt sätt. Det positiva är att alla får samma information. Det negativa är om någon eller några som inte hänger med vid en genomgång kanske inte vågar avbryta för att ställa frågor.

Lärare av imorgon Del 1

" Lärarutbildningen har under hela sin historia med jämna mellanrum utsatts för kraftig kritik. Det gäller såväl den svenska som lärarutbildningen i andra länder. Den vanligaste kritiken av lärarutbildningen är att den är kravlös, verkningslös, oakademisk, saknar forskningsbas samtidigt som den inte sysslar med för praktiken relevanta frågor." (Carlgren, Marton 2007)

Disskusion har pågott från och till under många år. Huruvida utbildningen är bra eller dålig. Detta har diskuterats i media och jag tror att det kommer att fortsätta. Vad tror du?
Jag hoppas att jag har fått en egen uppfattning om huruvida utbildningen är bra eller dålig när jag är färdig som lärare.

Lärare av imorgon del 1

" Ett återkommande tema i lärarnas beskrivningar är att det finns elever som inte arbetar av sig själva, som gör så lite som möjligt, som arbetar "för lärarens skull". " (Carlgren och Marton 2007)

Jag tror i enlighet med ovanstående text att det är en stor del av eleverna som gör uppgifter bara "för lärarens skull". Jag kan tänka mig att många bara läser in till ett prov eller gör en uppgift utan någon tanke på att man kan ha nytta av det i framtiden. För att lära för livet måste man tycka något är intressant eller att man inser att man kan ha nytta av det i framtiden.