"Skolsystemets upprättande och expansion sammanfaller med industrisamhällets. I samhällen utan skola överförs kunskapen från en generation till nästa i de sammanhang där kunskapen används-i arbetslivet och vardagslivet." (Carlgren,Marton 2007)
Förr i tiden lärde man sig ett yrke från generation till generation. Om man är uppväxt i en familj där pappan är snickare gick ofta sonen i hans fotspår och lärde sig av hans kunskap.
Därför tycker jag att det ska finnas en valmöjlighet för de som inte är lika intresserade av att studera. Efter de nio åren i grundskolan tycker jag att det ska finnas en möjlighet att välja en helt yrkesinriktad linje.
IKT
15 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar