tisdag 21 september 2010

Lärare av imorgon del 1

" Ett återkommande tema i lärarnas beskrivningar är att det finns elever som inte arbetar av sig själva, som gör så lite som möjligt, som arbetar "för lärarens skull". " (Carlgren och Marton 2007)

Jag tror i enlighet med ovanstående text att det är en stor del av eleverna som gör uppgifter bara "för lärarens skull". Jag kan tänka mig att många bara läser in till ett prov eller gör en uppgift utan någon tanke på att man kan ha nytta av det i framtiden. För att lära för livet måste man tycka något är intressant eller att man inser att man kan ha nytta av det i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar